lördag 12 oktober 2013

Billig kålrabbi för kolhydratfobiker

Där jag bor, i Heidelberg, odlas en massa kålrabbi. Den är billig, vacker och pinfärsk här. I Sverige äter man inte så mycket kålrabbi så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Så jag improviserade.

Ett paket bacon stektes i småbitar medan jag kokade upp saltat vatten.

Jag skalade och skar en kålrabbi i skivor (ca 0,5 cm tjocka) och hackade sönder blasten (obs att stängerna som håller blasten är stenhårda och trådiga) och slängde ned allt i det kokande vattnet.

Efter ca 5 minuter hällde jag av vattnet (spara minst 1 dl) och lade i kålrabbin med baconet.

På med lite olivolja och stek tills kålrabbin fått lite färg. I normala fall skulle jag ha hällt på vitt vin här, men det hade jag inte, så jag hällde på äppelsprit och lät koka bort. Detta kan man nog skippa.

Sen på med lite kokspad.

Nu råkade jag ha en bit gorgonzola hemma som signalerade "ät mig helst igår eller kasta mig", så jag hackade i gorgonzolan, lät den smälta, hade i lite grädde och peppar och serverade. Mycket lyckat.

En budgetvariant utan gorgonzola kan jag tänka mig är att strö lite vanlig riven ost över och gratinera stekpannan under grill i ugnen tills osten fått färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar